Stadgar

Stadgar av år 2018

Bostadsrättsföreningens nu gällande stadgar antogs år 2018 efter två på varandra följande stämmor: Husaren 19 Stadgar år 2018.pdf

Stadgarna är grunden

Alla bostadsrättsföreningar måste ha stadgar. För att få föreningen registrerad måste registreringsmyndigheten godkänna stadgarna. I stadgarna beskrivs reglerna för föreningens verksamhet. Stadgarna är bindande för alla som har med föreningens verksamhet att göra. Det är föreningens viktigaste dokument och grunden i föreningsarbetet tillsammans med bostadsrättslagen och föreningslagen.

Vad innehåller stadgarna?

I stadgarna ska medlemmarna få information om hur just deras bostadsrättsförening ska arbeta och vilka regler som gäller. Stadgarna ska vara tydliga och lagom omfattande för att fungera vägledande. SBC tillhandahåller s k mönsterstadgar, en mall, som enkelt kan kompletteras och justeras efter specifika önskemål. Det är lagstadgat vad stadgarna måste innehålla. Exempel härpå är: föreningens ändamål, antal ledamöter i styrelse och mandattid för styrelse, revisorer och suppleanter, föreningens räkenskapsår, när årsstämma ska hållas och när kallelse ska ske, vilka ärenden som ska behandlas på ordinarie föreningsstämma och mycket annat. Men stadgarna reglerar också ofta om det ska finnas underhållsplan, fördelning av underhållsansvar mellan förening och bostadsrättshavre och många andra viktiga frågor. Ändring av stadgar Det är bara föreningsstämman som kan besluta om ändring av stadgarna.

Ändring kan föranledas av olika orsaker.

Många gånger kan ändring bli aktuell i mycket gamla föreningar med otidsenligt innehåll, men ändring kan bli aktuell vid önskad komplettering eller helt enkelt justering av villkor i föreningsverksamheten. Den vanligaste metoden för stadgeändring är beslut på två på varandra följande stämmor utifrån särskilda regler. Stadgeändring kan därför ta lite tid. Beslut som bygger på de ändrade stadgarna får inte genomföras förrän nyregistrering av stadgarna skett.

Juridisk hjälp

Juridiken är en viktig bas i bostadsrättsföreningens arbete. På SBC finns marknadens största samlade juristexpertis inom bostadsrätt. Vi erbjuder all juridisk hjälp med stadgar, tolkning av stadgar och annan lagstiftning liksom med alla andra juridiska frågor i föreningen.