Styrelse och ansvarsfördelning

Ordförande

• Förbereder styrelsemöten, kallelser, dagordning, signerar styrelseprotokoll (tillsammans med sekreterare).
  • Leder möten.
  • Lägenhetsförteckning, överlåtelser, pantsättning (i samarbete med ekonomisk förvaltare, Bredablick).
  • Post och föreningens e-mail.
  • Attestering (och granskning) av fakturor (tillsammans med kassör).
  • Ser till att stadgarna följs och att sammanträden hålls regelbundet och utifrån behov.
  • Verkar för att alla styrelsebeslut blir verkställda.
  • Verkar för att ledamöter får tillräcklig information så att de kan sköta sina uppdrag.
  • Handhar beställningar av namnskyltar när nya medlemmar ska flytta in. Tar kontakt med medlemmar inför deras inflyttning, hälsar välkommen och lämnar information.
  • Kontakt med mäklare för information.
  • Administrerar (tillsammans med kassör) behörigheter för ekonomiförvaltning via Bredablick, sparkonto i SBAB och för digitalt administrationskonto.

Kassör

• Kontakt med banker, bevakning av banklån och sparkonto (Handelsbanken och SBAB).
  • Budgetplanering (i samarbete med ekonomisk förvaltare, Bredablick).
  • Bokslut (i samarbete med ekonomisk förvaltare, Bredablick).
  • Kontakt med revisor (KPMG).
  • Deklarationer (i samarbete med ekonomisk förvaltare, Bredablick).
  • Fastighetsförsäkring (Trygg-Hansa).
  • Granskning och kontroll av kontering av fakturor.
  • Kontroll av att medlemmarna betalar in de månatliga avgifterna.
  • Förslag till fördelning och utbetalning av styrelsearvode (tillsammans med ordföranden).
  • Underhållsplan (tillsammans med övriga ledamöter).
  • Administrerar (tillsammans med ordförande) behörigheter för ekonomiförvaltning via Bredablick, sparkonto i SBAB och för digitalt administrationskonto.

Sekreterare

• Förbereder styrelsemöten, skriver protokoll, signerar styrelseprotokoll (tillsammans med ordförande).
  • Skriver och hanterar protokoll över styrelsesammanträden och årsstämmor, hanterar och förvarar skrivelser med mera.
  • Årsredovisning, berättelsen "styrelsens ord".
  • Läser e-posten tillsammans med ordförande.
  • Sköter arkivet.
  • Sköter det digitala administrationskontot, bl.a. gör back-up till externa hårddisken minst 1 gång per år. Säkerställer bra lösenord, samt uppdaterar vid varje styrelsebyte.
  • Bolagsverket, anmälan av ny styrelsesammansättning med mera.
  • Information till och från medlemmar. Ansvarar för nyhetsbrev.
  • Föreningens hemsida, tillsammans med Ordförande.
  • Anslagstavlor.
  • Håller kontakltlistan i det digitala administrationskontot aktuell (tillsammans med övriga i styrelsen).

Tekniskt ansvarig

• Underhållsplan (tillsammans med kassör).
  • Renoveringar och ombyggnader.
  • Kontakter med teknisk förvaltare, Bredablick.
  • Lås och nyckelansvarig, gör beställningar mot låsfirma vid behov.
  • El, vatten och avlopp, fjärrvärme
  • Hiss, ventilation, portar, porttelefon, tvättstuga, soprum.
  • Bredband och fiber-tv.
  • Sotning
  • Huvudkontakt för felanmälan till teknisk förvaltare.
  • Medlemsaktiviteter och förtäring vid årsstämma.

Ledamot

Styrelsen består av 4 stycken ledamöter och alla stöttar varandra vid behov.

Suppleanter

• Båda suppleanterna kallas alltid till styrelsemötena och har yttranderätt. De ersätter ordinarie ledamöter vid beslut ifall att någon ordinarie ledamot är frånvarande.